Про загальнонавчальні уміння і навички учнів початкової школи
Оновлені програми початкової школи
Міністерство освіти і науки України підготувало матеріали про загальнонавчальні уміння і
навички учнів початкової школи.
Матеріали розроблено як складову упровадження нових підходів до навчальної діяльності учнів
початкової школи, які реалізуються відповідно до наказу МОН України від 05.08.2016 № 948 «Про
затвердження змін до навчальних програм для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних
закладів».
Проект розвантаження та оновлення програм початкової школи є кроком до повного оновлення
стандартів середньої освіти, які планується запровадити з 2018 року.
До 1 вересня на он-лайн платформі ЕдЕра буде розміщено допоміжні матеріали для вчителів
(відео-курси, навчальні матеріали, роз’яснення про різні методики викладання).
Розпочато також роботу над створенням відкритої он-лайн платформи, що повністю
висвітлюватиме матеріали з питань реалізації нових підходів, упровадження методик і технологій у
практику роботи навчальних закладів.
Матеріал про загальнонавчальні уміння і навички учнів початкової школи розміщено на
офіційному сайті МОН України, а саме: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/pochatkova-shkola.html
Здійснивши перехід за рубриками сайту Міністерства (mon.gov.ua) Головна – Діяльність –
Освіта – Загальна середня – Навчальні програми для початкової школи
Або
Діяльність Міністерства – Педагогам – Загальна середня освіта – Навчальні програми для
початкової школи,
- ви перейдете до посилання Загальнонавчальні уміння і навички.
- Нижче розміщуємо зміст матеріалів, підготовлених МОН України.
Загальнонавчальні уміння і навички
Успішність навчальної діяльності учнів великою мірою визначається рівнем оволодіння
загальнонавчальними вміннями і навичками. До їх складу входять:
- навчально-організаційні (опанування школярами раціональних способів організації свого навчання: посадка учня під час письма. Положення ручки (олівця) в руці під час письма. Розташування зошита на парті під час письма. Рух пальців під час зображення графічних фігур. Рух кисті і передпліччя уздовж рядка в процесі виконання графічних вправ);
- загальномовленневі (формування умінь висловлюватися, працювати з текстовою інформацією);
- загальнопізнавальні (уміння спостерігати, розмірковувати, запам’ятовувати, відтворювати, застосовувати й перетворювати навчальний матеріал);
- контрольно-оцінні (засвоєння учнями способів перевірки та самоперевірки, оцінювання здобутих результатів).
Пропонований зміст загальнонавчальних умінь і навичок та його розподіл за класами може
уточнюватися вчителем залежно від умов і особливостей роботи з певним контингентом учнів. У кожному наступному класі розвиваються вміння і навички, формування яких відбулося в
попередньому.
1 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:
- − добирати індивідуальне обладнання для проведення уроку, розкладати його в належному порядку;
- − включатися в роботу відразу після вказівки вчителя; дотримуватись єдиних вимог до оформлення письмових завдань;
- − практично розрізняти основні елементи навчальної книжки (обкладинка, корінець, сторінка), користуватися закладкою;
- − дотримуватися правильної постави під час читання і письма;
- − співпрацювати в парі.
Загальномовленнєві вміння і навички:
- − говорити в помірному темпі, чітко, вільно, виразно, з відповідною силою голосу;
- − зосереджено слухати вчителя, відповідати на запитання за відомою і вільною моделлю, зв’язно (трьома-чотирма реченнями) передавати почуте, побачене;
- − запитувати про незрозуміле, невідоме тощо;
- − з повагою звертатися до вчителя, учнів.
Загальні вміння:
- − виділяти в предметах певні ознаки, розрізняти розмір, форму, колір, смак тощо;
- − знаходити у двох об’єктів однакові, схожі і різні зовнішні ознаки;
- − зіставляти групи предметів за однією істотною ознакою, помічати зміни в спостережуваних об’єктах за орієнтирами, вказаними вчителем;
- − робити (з допомогою вчителя) висновок-узагальнення за результатами виконання навчального завдання;
- − виконувати завдання за зразком і аналогією.
Контрольно-оцінні вміння:
− знаходити фактичну помилку під час зіставлення результатів власної роботи зі зразком і
орієнтирами вчителя;
− оцінювати свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем (правильно, красиво, що саме;
якщо помилився, то в чому, що треба змінити, чого уникати в наступній роботі та ін.).
2 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:
- − дотримуватися режиму розумової праці під час виконання домашніх завдань;
- − самостійно добирати необхідне навчальне приладдя і підтримувати порядок на робочому місці;
- − орієнтуватися в тривалості праці; виконувати роботу певної тривалості;
- − додержуватись певної послідовності виконання роботи під керівництвом учителя (з чого почну, що зроблю потім, чим закінчу);
- − користуватися підрядковими примітками і словником, дидактичним і роздавальним матеріалом, лінійкою і трикутником;
- − своєчасно готуватися до уроку;
- − переключатися з одного виду роботи на інший;
- − дбайливо ставитися до своїх і чужих речей;
- − співпрацювати у парі, групі.
- − зосереджено слухати вчителя й товаришів, говорити не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення;
- − виділяти під час читання та слухання важливі за змістом слова; нове, незрозуміле;
- − відтворювати послідовність подій і відображених у тексті дій, явищ,
- − з допомогою вчителя ставити запитання до окремих речень, уривків;
- − виконувати творчі завдання (доповнення, перетворення).
- Загальнопізнавальні вміння:
- − виділяти в предметах ознаки та якості, розрізняючи їх за значущістю (головні, постійно притаманні об’єкту, і другорядні, які за певних обставин можуть з’являтися, а за інших зникати);
- − встановлювати тотожність, схожість і відмінність між кількома предметами;
- − визначати з допомогою вчителя найістотніші ознаки у виконуваній роботі;
- − встановлювати логічну послідовність викладу подій;
- − застосовувати деякі прийоми смислового заучування (встановлювати логічну і часову послідовність);
- − виконувати логічне групування об’єктів (за родовими і видовими ознаками, вилучати «зайве» серед чотирьох-п’яти однорідних об’єктів);
- − виконувати творчі завдання в контексті навчальних завдань і проектів.
Контрольно-оцінні вміння:
- − перевіряти результати праці, своєї і товариша, за орієнтирами, даними вчителем (алгоритмічні приписи, словничок, зіставлення зі зразком тощо).
3 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:
- − додержуватись встановленого порядку під час виконання самостійних завдань;
- − під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання;
- − виконуючи різні види завдань, орієнтуватися у тривалості часу;
- − тримати в порядку своє робоче місце та навчальне приладдя;
- − орієнтуватися в методичному апараті підручника (у змістовому навантаженні основних позначень);
- − співпрацювати у парі, групі, колективі.
Загальномовленнєві вміння і навички:
- − говорити в належному темпі, дотримуючись інтонування;
- − слухати читання, розповідь учителя або товаришів з елементами змістового сортування матеріалу, виділяти нові факти, розпізнавати невідоме;
- − відповідати «своїми словами», ставити запитання до тексту, до пояснення вчителя, товаришам під час опитування, переказувати прочитане, зв’язно й послідовно описувати побачене, почуте;
- − міркувати взаємпов’язаними судженнями (3-4).
Загальнопізнавальні вміння:
- − виділяти в об’єктах зовнішні і внутрішні ознаки і якості, розрізняти серед них істотні та другорядні;
- − порівнювати конкретні об’єкти за різними ознаками (абстрактні за орієнтирами, визначеними вчителем);
- − робити висновок-узагальнення з допомогою вчителя;
- − встановлювати послідовність подій та їх причинно-наслідкові зв’язки;
- − встановлювати зв’язок між причиною і наслідком; − моделювати за зразком і аналогією;
- − добирати факти, які підтверджують висловлену думку або суперечать їй;
- − висловлювати рефлексивні судження;
- − виконувати навчальні творчі завдання (доповнення, розширення, зміна тексту, умов проектування тощо).
Контрольно-оцінні вміння:
- − користуватися способами перевірки, застосовуючи алгоритми й пам’ятки;
- − контролювати послідовність виконання роботи, її проміжні та кінцеві результати;
- − висловлювати оцінні судження щодо якості своєї роботи та інших завдань;
- − здійснювати взаємоперевірку.
4 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:
- − дотримуватися режиму навчальної діяльності, працювати швидко й зосереджено;
- − планувати роботу на день, тиждень, користуватися довідковою літературою;
- − оріснтуватися в методичному апараті підручників (розуміти значення всіх символів, кольорових, шрифтових позначень);
- − розподіляти час для виконання роботи залежно від її мети; цінувати час
- – власний та інших людей;
- − приступати до виконання самостійної роботи після обдумування її послідовності;
- − співпрацювати у парі, групі, колективі.
Загальномовленнєві вміння і навички:
- − розподіляти чітко, послідовно відповідно до мети висловлювання;
- − міркувати взаємопов’язаними судженнями в ході монологічного повідомлення, відтворювати інформацію з елементами логічної обробки матеріалу(виділення головної думки, установлення зв’язку між відомим і новим матеріалом тощо);
- − спілкуватися під час виконання групових і колективних навчальних завдань
- − визначати головне, самостійно робити висновок з поясненням вчителя з тексту;
- − користуватися порівнянням та аналогією як засобами встановлення нових ознак і якостей об’єкту;
- − класифікувати і групувати вивчений матеріал, знаходити і пояснювати причинно-наслідкові зв’язки;
- − доводити правильність певного судження та власної думки;
- − моделювати і прогнозувати у контексті навчальних завдань;
- − користуватися прийомами осмисленого запам'ятовування (план, зіставлення, опорні слова);
- − висловлювати рефлексивні судження;
- − виконувати навчальні творчі завдання (доповнити задачу, продовжити розповідь, відтворити початок розповіді, запропонувати новий спосіб розв’язання, проектування тощо).
Контрольно-оцінні вміння і навички:
- − оцінювати якість своєї навчальної роботи;
- − здійснювати взаємоперевірку;
- − контролювати послідовність роботи за самостійно складеним планом;
- − визначати, які судження завжди правильні, а які – тільки за певних умов чи завжди неправильні;
- − знаходити і виправляти фактичні, логічні й стилістичні помилки;
- − використовувати засвоєні способи перевірки орфограм, задач, різних навчальних дій;
- − висловлювати оцінні судження.
Джерело:
http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/pochatkova-shkola.html
Немає коментарів:
Дописати коментар