прикраси

пʼятницю, 2 вересня 2016 р.

Про загальнонавчальні уміння і навички учнів початкової школи 

Оновлені програми початкової школи


    Міністерство освіти і науки України підготувало матеріали про загальнонавчальні уміння і навички учнів початкової школи. 
    Матеріали розроблено як складову упровадження нових підходів до навчальної діяльності учнів початкової школи, які реалізуються відповідно до наказу МОН України від 05.08.2016 № 948 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів». 
  Проект розвантаження та оновлення програм початкової школи є кроком до повного оновлення стандартів середньої освіти, які планується запровадити з 2018 року.
   До 1 вересня на он-лайн платформі ЕдЕра буде розміщено допоміжні матеріали для вчителів (відео-курси, навчальні матеріали, роз’яснення про різні методики викладання).          

  Розпочато також роботу над створенням відкритої он-лайн платформи, що повністю висвітлюватиме матеріали з питань реалізації нових підходів, упровадження методик і технологій у практику роботи навчальних закладів.
    Матеріал про загальнонавчальні уміння і навички учнів початкової школи розміщено на офіційному сайті МОН України, а саме:    http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/pochatkova-shkola.html

   Здійснивши перехід за рубриками сайту Міністерства (mon.gov.ua) Головна – Діяльність – Освіта – Загальна середня – Навчальні програми для початкової школи 
    Або 
   Діяльність Міністерства – Педагогам – Загальна середня освіта – Навчальні програми для початкової школи, 
  • ви перейдете до посилання Загальнонавчальні уміння і навички.
  •  Нижче розміщуємо зміст матеріалів, підготовлених МОН України.

 Загальнонавчальні уміння і навички 

   Успішність навчальної діяльності учнів великою мірою визначається рівнем оволодіння загальнонавчальними вміннями і навичками. До їх складу входять:
  •  навчально-організаційні (опанування школярами раціональних способів організації свого навчання: посадка учня під час письма. Положення ручки (олівця) в руці під час письма. Розташування зошита на парті під час письма. Рух пальців під час зображення графічних фігур. Рух кисті і передпліччя уздовж рядка в процесі виконання графічних вправ); 
  • загальномовленневі (формування умінь висловлюватися, працювати з текстовою інформацією); 
  • загальнопізнавальні (уміння спостерігати, розмірковувати, запам’ятовувати, відтворювати, застосовувати й перетворювати навчальний матеріал); 
  • контрольно-оцінні (засвоєння учнями способів перевірки та самоперевірки, оцінювання здобутих результатів).   
   Загальні види загальнонавчальних умінь і навичок функціонують у системі міжпредметних зв’язків і формуються безперервно протягом усього періоду початкового навчання відповідно до можливостей програмового матеріалу з різних предметів та обов’язкового врахування попереднього рівня оволодіння ним.
   Пропонований зміст загальнонавчальних умінь і навичок та його розподіл за класами може уточнюватися вчителем залежно від умов і особливостей роботи з певним контингентом учнів.    У кожному наступному класі розвиваються вміння і навички, формування яких відбулося в попередньому. 
1 КЛАС 
  Навчально-організаційні вміння і навички: 
  • − добирати індивідуальне обладнання для проведення уроку, розкладати його в належному порядку;
  •  − включатися в роботу відразу після вказівки вчителя; дотримуватись єдиних вимог до оформлення письмових завдань;
  •  − практично розрізняти основні елементи навчальної книжки (обкладинка, корінець, сторінка), користуватися закладкою;
  •  − дотримуватися правильної постави під час читання і письма; 
  • − співпрацювати в парі.
  Загальномовленнєві вміння і навички: 
  • − говорити в помірному темпі, чітко, вільно, виразно, з відповідною силою голосу; 
  • − зосереджено слухати вчителя, відповідати на запитання за відомою і вільною моделлю, зв’язно (трьома-чотирма реченнями) передавати почуте, побачене; 
  • − запитувати про незрозуміле, невідоме тощо;
  •  − з повагою звертатися до вчителя, учнів.
  Загальні вміння:
  •  − виділяти в предметах певні ознаки, розрізняти розмір, форму, колір, смак тощо;
  •  − знаходити у двох об’єктів однакові, схожі і різні зовнішні ознаки; 
  • − зіставляти групи предметів за однією істотною ознакою, помічати зміни в спостережуваних об’єктах за орієнтирами, вказаними вчителем;
  • − робити (з допомогою вчителя) висновок-узагальнення за результатами виконання навчального завдання; 
  • − виконувати завдання за зразком і аналогією. 
 Контрольно-оцінні вміння:
 − знаходити фактичну помилку під час зіставлення результатів власної роботи зі зразком і орієнтирами вчителя;
 − оцінювати свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем (правильно, красиво, що саме; якщо помилився, то в чому, що треба змінити, чого уникати в наступній роботі та ін.). 
2 КЛАС
 Навчально-організаційні вміння і навички: 
  • − дотримуватися режиму розумової праці під час виконання домашніх завдань; 
  • − самостійно добирати необхідне навчальне приладдя і підтримувати порядок на робочому місці; 
  • − орієнтуватися в тривалості праці; виконувати роботу певної тривалості; 
  • − додержуватись певної послідовності виконання роботи під керівництвом учителя (з чого почну, що зроблю потім, чим закінчу); 
  • − користуватися підрядковими примітками і словником, дидактичним і роздавальним матеріалом, лінійкою і трикутником; 
  • − своєчасно готуватися до уроку; 
  • − переключатися з одного виду роботи на інший; 
  • − дбайливо ставитися до своїх і чужих речей; 
  • − співпрацювати у парі, групі. 
Загальномовленнєві вміння і навички: 
  • − зосереджено слухати вчителя й товаришів, говорити не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення; 
  • − виділяти під час читання та слухання важливі за змістом слова; нове, незрозуміле; 
  • − відтворювати послідовність подій і відображених у тексті дій, явищ, 
  • − з допомогою вчителя ставити запитання до окремих речень, уривків; 
  • − виконувати творчі завдання (доповнення, перетворення). 
  • Загальнопізнавальні вміння: 
  • − виділяти в предметах ознаки та якості, розрізняючи їх за значущістю (головні, постійно притаманні об’єкту, і другорядні, які за певних обставин можуть з’являтися, а за інших  зникати); 
  • − встановлювати тотожність, схожість і відмінність між кількома предметами; 
  • − визначати з допомогою вчителя найістотніші ознаки у виконуваній роботі; 
  • − встановлювати логічну послідовність викладу подій; 
  • − застосовувати деякі прийоми смислового заучування (встановлювати логічну і часову послідовність); 
  • − виконувати логічне групування об’єктів (за родовими і видовими ознаками, вилучати «зайве» серед чотирьох-п’яти однорідних об’єктів); 
  • − виконувати творчі завдання в контексті навчальних завдань і проектів. 
Контрольно-оцінні вміння: 
  • − перевіряти результати праці, своєї і товариша, за орієнтирами, даними вчителем (алгоритмічні приписи, словничок, зіставлення зі зразком тощо). 
3 КЛАС 
Навчально-організаційні вміння і навички: 
  • − додержуватись встановленого порядку під час виконання самостійних завдань; 
  • − під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання; 
  • − виконуючи різні види завдань, орієнтуватися у тривалості часу; 
  • − тримати в порядку своє робоче місце та навчальне приладдя; 
  • − орієнтуватися в методичному апараті підручника (у змістовому навантаженні основних позначень); 
  • − співпрацювати у парі, групі, колективі. 
Загальномовленнєві вміння і навички: 
  • − говорити в належному темпі, дотримуючись інтонування; 
  • − слухати читання, розповідь учителя або товаришів з елементами змістового сортування матеріалу, виділяти нові факти, розпізнавати невідоме; 
  • − відповідати «своїми словами», ставити запитання до тексту, до пояснення вчителя, товаришам під час опитування, переказувати прочитане, зв’язно й послідовно описувати побачене, почуте; 
  • − міркувати взаємпов’язаними судженнями (3-4).
 Загальнопізнавальні вміння: 
  • − виділяти в об’єктах зовнішні і внутрішні ознаки і якості, розрізняти серед них істотні та другорядні; 
  • − порівнювати конкретні об’єкти за різними ознаками (абстрактні за орієнтирами, визначеними вчителем); 
  • − робити висновок-узагальнення з допомогою вчителя; 
  • − встановлювати послідовність подій та їх причинно-наслідкові зв’язки; 
  • − встановлювати зв’язок між причиною і наслідком; − моделювати за зразком і аналогією; 
  • − добирати факти, які підтверджують висловлену думку або суперечать їй;
  •  − висловлювати рефлексивні судження; 
  • − виконувати навчальні творчі завдання (доповнення, розширення, зміна тексту, умов проектування тощо). 
Контрольно-оцінні вміння: 
  • − користуватися способами перевірки, застосовуючи алгоритми й пам’ятки; 
  • − контролювати послідовність виконання роботи, її проміжні та кінцеві результати; 
  • − висловлювати оцінні судження щодо якості своєї роботи та інших завдань; 
  • − здійснювати взаємоперевірку. 
4 КЛАС 
Навчально-організаційні вміння і навички: 
  • − дотримуватися режиму навчальної діяльності, працювати швидко й зосереджено; 
  • − планувати роботу на день, тиждень, користуватися довідковою літературою; 
  • − оріснтуватися в методичному апараті підручників (розуміти значення всіх символів, кольорових, шрифтових позначень); 
  • − розподіляти час для виконання роботи залежно від її мети; цінувати час 
  • – власний та інших людей; 
  • − приступати до виконання самостійної роботи після обдумування її послідовності; 
  • − співпрацювати у парі, групі, колективі. 
Загальномовленнєві вміння і навички: 
  • − розподіляти чітко, послідовно відповідно до мети висловлювання; 
  • − міркувати взаємопов’язаними судженнями в ході монологічного повідомлення, відтворювати інформацію з елементами логічної обробки матеріалу(виділення головної думки, установлення зв’язку між відомим і новим матеріалом тощо); 
  • − спілкуватися під час виконання групових і колективних навчальних завдань
Загальнопізнавальні вміння: 
  • − визначати головне, самостійно робити висновок з поясненням вчителя з тексту; 
  • − користуватися порівнянням та аналогією як засобами встановлення нових ознак і якостей об’єкту; 
  • − класифікувати і групувати вивчений матеріал, знаходити і пояснювати причинно-наслідкові зв’язки; 
  • − доводити правильність певного судження та власної думки; 
  • − моделювати і прогнозувати у контексті навчальних завдань; 
  • − користуватися прийомами осмисленого запам'ятовування (план, зіставлення, опорні слова);
  •  − висловлювати рефлексивні судження; 
  • − виконувати навчальні творчі завдання (доповнити задачу, продовжити розповідь, відтворити початок розповіді, запропонувати новий спосіб розв’язання, проектування тощо). 
Контрольно-оцінні вміння і навички: 
  • − оцінювати якість своєї навчальної роботи; 
  • − здійснювати взаємоперевірку; 
  • − контролювати послідовність роботи за самостійно складеним планом; 
  • − визначати, які судження завжди правильні, а які – тільки за певних умов чи завжди неправильні; 
  • − знаходити і виправляти фактичні, логічні й стилістичні помилки; 
  • − використовувати засвоєні способи перевірки орфограм, задач, різних навчальних дій; 
  • − висловлювати оцінні судження. 
Джерело: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/pochatkova-shkola.html

Немає коментарів:

Дописати коментар